Jumaat, 9 Julai 2010

ikan patin masak tempoyak



haa...
nampak tak aper tuee....
fulamak..kuning tuee....
memikat..terpikat.....

ammmmm...:)

Skang nie kan dah mulai musim durian, kat sg besar nie dah start dah org jual durian, ada yg selonggok RM10 la, sebiji RM8 la 5 hinggit pun ada ,mcm2 harga yg ditawarkan oleh jurujual mengikut saiz dan jenis buah.Tp kepada penggemar raja buah ini 4 sure xde hal punya dan sudah past akan membelinya. Bercerita tentang raja buah nie, aku nk kongsi satu resepi dgn korg. Sebenarnya kl nk diikutkan aku nie bukan hantu durian, tp kl durian tue sudah dijadikan tempoyak aku makan. pelikkan tapi ianya benar memang x suke. Baunya aduh pening~~~

Dalam family aku ada 2 org je yg x makan buah nie aku n adik aku yg last.hehehe:)
kl diorg beli je buah nie,kami akan buat dek je kl mak suruh rase. Mak aku kata rugi yela x rase.entah x minat X(


X kisah la suka x suke. baik kite teruskan dgn resepi ktr ye.. Resepi gulai tempoyak yg aku masak nie aku pelajari dr kakak aku , die di memang pro bab masak memasak. ok, bahan2 nk memasaknye ktr memerlukan:

1 ekor ikan patin( dikerat 5 dan dibersihkan dgn asam dan garam)
2 mangkuk air
25 tangkai cili padi
1 senduk tempoyak
sedikit kunyit hidup
1 keping asam keping
secekak daum kesum
8 biji belimbing buluh
garam dan perisa secukup rasa

Sebenarnya masakan nie ada dua cita rasa dan stail masakan ye yg berbeza yg mana kl ngri Perak diorg masak x tarok pun daum kesum tp kl cara masak ngri Pahang mereka guna daun kesum.
step 1:
cili padi, kunyit dan tempoyak diblan sehingga lumat dgn sedikit air@ kl rajin tumbukla.

step 2:
masukkan bahan yg dikisar ke dlm periuk dan masukkan ikan patin

masukkan asam keping
masukkan belimbing buluh
masukkan daun kesum
masukan air
akhir sekali masukkan garam dan perisa

step 3:
panaskan api, kacau sehingga sebatikan bahan2 tadi. kemudian masak dgn api yg sederhana sehingga menggelegak dan hampir pekat. Kl ikan pun masak(sudah lembut) dan rasa ye betul2 kau boleh la sedia mangkuk;)

step 4:
siap utk disajikan dgn nasi yg panas.



2 ulasan:

  1. dh jadik tukang msak chef two ke ney..haha

    BalasPadam
  2. hahahha..xde b...
    aku kan suke bab masak nieee..so saje je nk sharing2x....

    BalasPadam