Sabtu, 15 Mei 2010

SeLaMat HaRi Guru




Tanggal 16 Mei merupakan tarikh keramat khususnya bagi warga masyarakat yang mempunyai kaitan dengan dunia pendidikan khususnya aku yg bakal menjadi seorg pendidik. Wau mcm x percaya plak yg aku bakal menjadi seorg pendidik. Layak ke aku jd guru? Ape yg seronok ye jd guru? x takut ke kene berkhidmat jauh2? Mmm...Itu semua bukan persoalannye sekarang sbb aku dah pilih karier ni sebagai pilihan aku yg pertama.

Tah la mcm mane ctr ye aku boleh tercebur dalam bidang ni aku pun kurang pasti,aku rasa salah satu ye berkat doa mak aku yg nk sgt anak2 ye jd teacher ke ustazah ke yg penting title GURU tu akan menjadi hak milik anak ye.hehehe. termakbul jugak ye mak harapan dan impian mak nakkan anak mak jadi guru. dah dua org anak dah mak, ni sorg lagi bakal menyusul.

Ada org kata jd cikgu nie senang, mudah, keje separuh hari, gaji boleh tahan, boleh luangkan masa pada keluarga, (khususnya perempuan),dapat menikmati cuti sekolah yang panjang dan macam2 lagi la aku dengar dr mulut org. Tapi semua tue betul kee? Pada aku x semua ye tue betul, aku rasa susah gak jadi cikgu, banyak tanggungjawab yg nk dipikul dan banyak kerje yg nak dilaksanakan bukan sahaja sekadar mendidik dan mengajar hanya di dalam kelas sekadar menulis di papan putih dan menceloteh itu dan ini tapi guru ni dialah kerani, dialah pemandu pabila anak murid ye sakit nk g hospital, dialah pemotivasi time anak murid membuntukan bantuannya, dialah pekebun time gotong royong pendek kata mcm2 keje dibuat.

So teme kasih la cikgu yang mengajar aku, baru aku tahu betapa susah ye jadi cikgu apa tak ye nk mohon jadi cikgu sekarang ni pun dah susah berduyun2 org mintak,belajar jd cikgu yg baik pun agak susah sbb teori yg diajar x same ngan praktikal dan realiti sebenar ktr jd cikgu.pastu nk posting x tahu lagi dgn keaadaannya skarang nie, biler dapat keje tanggungjawab mendidik kene bersungguh-sungguh yela nk dpt reseki yg halal dan tanggunjawab aku tu nk bentuk ank bangsa biar jd org yg berguna. aku nie plak bukan ye baik sgt tp nk jugak jd org baik kalo nk jadi cikgu yg bagus lagila mcm2 cobaan kan. yela nk jadi yg terbaik kter kene buat sehabis baik. itulah yang aku harapkan, dambakan dan takkan lekang dari mulutku ketika ku berdoa pasti aku memohon agar Allah mekmakbulkan permohonanku suatu hari aku akan menjadi seorg pendidik yg berjasa baik dari segi agama, bangsa dan negara. Amin Ya Rabba Allami.

Justeru, dikesempatan ini aku nk ucapkan berjuta, bermilion, berlemon-lemon terima kasih kepada cikgu-cikgu tadika kemas Parit 6, semua cikgu SK dan SA Parit 6, cikgu SAMT Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Bt 38, SMK Sri Bedena dan x lupa pada penyarah Program Pendidikan Khas UKM yg sudi mengajar aku dan menerima aku sebagai pelajarmu. Hah x lupe juga kepada kawan2 seperjuangan aku yang telah pun terjerumus ke dalam bidang nie aku ucapkan Selamat Hari Guru, Jd la guru yg terbaik dan didikla anak didik kita dengan hati yang ikhlas, seronok dengan penuh kepuasan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan