Khamis, 16 Disember 2010

Asyura


Malam td mak aku mengingatkan akan aku esok hari Asyura. Eh'eh hari Asyura esok dpt aku makan bubur Asyura. Yam2. Makan je ingatnye puase sunat x nk ingat. ish2x yeke ade puase sunat aku baru tahu ade puase sunat rupe2nye, patut mak aku bebel.Keh3x. Yela setahu aku hari asyura nie aku g melantak bubur asyura je yang mak aku bawak dr surau. Sonok weh g tolong org kg wat bubur Asyura. Tapi tahun nie aku x g pun, Malas sbb pose nanti terliur, lapo . Motif x boleh pakai. Malam tadi bukan men mangat no nk ikut mak aku. Last2 aku duk umah layan baby Amsyar.

Aku penah la sekali merasai keseronokkan membuat bubur asyura bersama-sama org kg aku. Uih sonok jugak. Bukan senang nk dapat pengalaman sebegini.org pompuan keje ye potong2 segala jenis bahan, masing2 membawa bahan yang berbeza-beza untuk dimasukkan ke dalam bubur nanti. Ada yang bawak nangka, kangkung, pucuk ubi, kentang, jagung, daging tah mcm2 lagi la dibawaknye. Sementara kaum lelaki keje mereka masakMmm..Aku mengistilahkan bubur nie bubur cacamerba (campur aduk la katekan). mcm2 ditaroknye. segala jenis sayur, kekacang, ubi dimasukkan ke dalam bubur nie.

Bercerita tentang bubur Asyura ni ader sejarah die tau yang mana peristiwa Nabi Nuh selepas diselamatkan dr banjir besar, maka dibuatlah makanan daripada apa yang ada. Makanan yang dimasak itu adalah bubur. Lalu terciptalah satu makanan yang dipanggil bubur Asyura. Tapi di Malaysia bubur Asyura telah dimodify mengikut negeri masing2.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan