Khamis, 22 April 2010

Nasi Sudah Jadi Bubur





Assalamualaikum....



Harini aku nk story sikit pasal kisah sorg kwanku nie utk ktr same2 amik podaman n pengajaran atas kisah yang terjadi.Sekitar jam 8.40, malam jumaat ketika aku asyik di depan laptop mengelodak dan memperhias blog aku yg baru aku cipta niee, handphone ku berbunyi.lalu aku terus mengangkatnya. ohhhh si P ruperyee.aku dengar suaranye begitu sedih dicorong telefon dan dia memberitahu kpdku akan kehilangan walletnye petang tadi.aku beritahu kpdnya nk buat mcm mane bende dah jadi dan aku cadangkan dia agar segere membuat report di balai polis.. Dia minta aku temankan die. Pantas aku capai swatter dan menyarung tudung indonku lalu terus beredar meninggalkan bilik. Aku lihat wajahnye yang sugul dan masih ada lagi sisa baki tangisan di mukanya membuatkan aku.alamak!! kesian ye die.....

Dalam perjalanan kami ke balai polis, si P nie ctrla pasal hal yg sebonar-bonarnye..uper2 ye dompetnye tu tertinggal kat motor.sedar2 dah petangg..mmm alamat laaa.di telepon pakciknye kene marah.telepon abang kene marahh.hhuhuhuu.tu belum lg telepon umminye tu 4 sure la kene gak..kesian2x.stress giler gaban laa. sume nak marahh,nak wat mcm dugaan harini die kene uji.salah sendiri jugak lalai.hehehhe......


Sampai je kami disitu,kami terus membuat laporan di kauter. Kalau diikutkan kes si P ni,kl kes kehilangan dompet i/c xleh tolong. maka terpakselah kene bayar denda x silap aku $120 (sekali hilang) wohh~~~~ banyak tuee.kl kes jenayah kene bayar $ 10 je x silap aku sbbnye bukan atas kecuaian.kire2 ye en polis tue sebenarnye tolenrasi gak la dgn kitrg.boleh plak kauting2x tulis report mengatakan dompet telah dicuri. kl dapat polis yg skema,habislaa melayang ~$~$~$~$~ silap2 haribulan kene bebel plak.

Lepas je g report polis,perut pun tetibe plak berbunyi lagu dangdung mintak diisi..mcm biase, restoran BBB jadi sasaran kami.kl x kerana hr nie special kes, mlm2 gini x menyerbu kami ke si2.huhuuhu.chow kueh teow 2 makan!! Time aku nk bayar makanan aku borakla ngan abang chow kueh tiaw tue mengenai al kisah nasib si P nie sambil tunggu si P bayar air kat atas.lepas tu kami pun balik.time nak balik tue plak abg tue melulu je kat kami dia tny" kamu ader duit dak?, berapa kamu nk gune abg kasi nk g report g pe gi blabla......"sambil meraba2 kocek bajunya.ehhh dlm hati aku, aku just nk ctr2 je kt die n x sangka plak abg tue bleh buat mcm tu. terdetik kat hati aku,ader gak org yg baik mcm die.si P tolak tawaran tu. walaupun si P tolak, aku pham mane de duit.

So balik je kolej aku g cucuk duit bg pinjam la kat die tuk esok nk g report i/c, lesen kat jpa, makan g.dia mcm teragak2 tapi aku mintak die terima n ckp kt die nanti kl dh settle semue boleh bayar.begitula adat kl berkawan.kl susah kiter ban2 die semampu yang ktr boleh......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan