Jumaat, 23 April 2010

~Bajet kecil Tapi Penampilan Hebat !!~




Asslamualamikum



Mengisi masa lapang dgn aktiviti shopping memang satu yang menyeronokkan malah menjadi salah satu hobi yang aku gemari. Walaubagimanapun,sbg student yg hanya mendpt tajaan daripada PTPTipu nie sememangnya dilanda krisis kebajetan apabila pergi bershoping.huhuhu.Tapi aku sendiri selalu berkata dlm hati x semestinya orang yg banyak duit boleh bergaya dgn hebat, org yg mcm aku pun boleh what....

So apa yg perlu aku buat biler g shoping antaranya adalah:
1.Perancangan
- Perancangan sememangnya bende yg sgt important bg aku.Selalunya aku memikirkan bajet, kehendak dan keperluan sama ada ok ke tak.


2. Listkan senarai barangan yang perlu dan patut dibeli
- Disebabkan aku nie suke sgt lupe bende aper yg aku nk beli, so list brg nie harus aku buat.
-Selalunya aku akan buat time aku beli bende yg banyak supaya bende yg important x tertinggal.

3. Aim lokasi shopping yg interesting utk diserbu
- Oleh krn aku nie dekat dgn KL, lokasi yg menjadi favourite aku adalah Masjid India & Jalan Hang Tuah.Best tue.Sebab apa aku suke?? Sbbnye kedua2x location tu banyak menyediakan pelbagai barangan yang pelbagai jenis dan pilihan,up to date, murah dan boleh tawar menawar. lagi2 tang pakaian kat bazaar di Masjid India. Kl x percaya boleh pergi sendiri.

4.Kualiti VS Kuantiti
- Pada aku,kedua-duanya penting dan kadangkala ianya perlu dipilih mengikut kemampuan aku dan kalo bernasib baik akan dapat kedua-duanya baik kualiti dan kuantiti.
- Kadang-kadang aku shoping aku pikir akan pilih kualiti barang,sesekali teringin jugak beli barang mahal xsalah sbb ktr nk guna barang tu dalam jangka masa yg lama, dan ingin kelihatan bergaya walaupun x kisah aku beli dalam kuantiti yg sikit. Janji aku puas.
- Tapi selalunye aku akan pilih kuantiti lepas tue murah plak.ehehe..
- Pokok pangkalnye, apa yg penting bg aku cantik mata memandang, kepenggunaan barang yg aku beli sama ada di boleh diperlbagaikan dengan mcm2 fesyen janji x over.
-Contoh:time beli pakaian utk dinner kolej zaba, bajet sikit tp nk beli mcm.Apa2 pun, sblm tue pikir dulu tema sesuai ke X dgn aku pilih pakaian tue.Tema time dinner tu ialah Magical 3G iaitu Gorgeous, Glorious, Glamorous. Hah!! hambik korg, panjang nau menyebutnye. So aku pilihla sepasang dress dipandankan dgn short jaket dan selendang dan yg selebihnya bende dah ada.So xyah sume nk beli dan aku telah menghabiskannye sekitar $50 ++.

Inilah hasilnya..ehehhe...
Me n my friends:)

5.Dapat capai satu Utiliti ( kepuasan apabila membeli)
- Kepuasan memang menjadi matlamat aku bila mana aku kuar bershoping sbb selalunya aku akan dapat apa yg aku nak.

-ALHAMDULLILAH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan