Selasa, 31 Ogos 2010

...Merdeka..Merdeka...Merdeka....

Merdeka...merdeka..merdeka...itulah laungan yang sering kita dengar setiap kali kita menyambut hari kemerdekaan atau hari kebangsaan ini.'suara keramat' Tengku Abdul Rahman sentiasa diperdengarkan setiap kali kita menyambut hari kemerdekaan negara kita. kepada sesiapa yg belum tahu @ kurang mendapat in4mac,Malaysia telah menyambut ulang tahun ye buat yang ke-53 dah uper2 nye dan slogan utk tahun nie adalah "1 Malaysia Menjana Tranfomasi"..Wow dah tue dah uper ye..lame ye tanah air kita merdeka...Cop2x...merdeka ke kita nie??..yeke ke kita dah merdeka nie? yeke dah jana tranfomasi nie ke cakap je lebih?

Dari sudut fizikalnye memangla negara kita sudah merdeka.merdeka dari jajahan penjajah yang selame ini mendominasi, menakluki, menguasai dan menjajah tanah air kita sekurun abad yang lalu.Tepat sekali, Malaysia sememangnya sudah bebas dari cengkaman penjajahan. Malaysia juga sudah bebas dari duduk dibwh naungan org tetapi adakah Malaysia merdeka sepenuhnya? Pada aku x sbb kl diberi percentage kemerdekaan Malaysia cuma 60% sahaja, selebihnya masih dicengkam penjajahan. Nak tau aper die dak, penjajahan yg aku maksudkan adalah penjajahan minda baik dari dalam ataupun luar. Pandaikan penjajah walaupun die x guna senjata skang ni,tapi die guna otak kita minda kita untuk musnahkan masa depan kita sikit demi sikit exspecially org muda seperti aku nie.

Aik mcm mane tue??
cube kita pikir-pikirkan zaman skang nie kecanggihan teknologi dan kemodenan negara kita kl kita perhatikan sedikit sebanyak memakan diri kita sendiri. bukan aku kate x bagus tue sume cume care kita, kesedaran kita untuk menghadapi lingkaran zaman ini same ader ok ke dak.inilah yang berlaku di negara kita sekarang nie. Adakah kita sudah merdeka kl beginilah generasi muda kita yg kian rapuh dengan godaan nafsu, bahana yang menimpa. salah sape nie?? salah ibu yg mengandung ka??? Banyak cantik muka. tepuk dada tanyalah iman anda..


buat-maksiat



Semperna Hari Kemerdekaan yang diadakan pada tahun ini dengan ditambah serinya lagi dibulan Ramadhan al mubarak nie sama-sama kita ubah diri kita khususnya aku sebagai penulis blog nie agar kita sama-sama menjana satu transformasi yang positif bagi perubahan minda dan moral kepada yang lebih baik. kl dah baik biar jadi yang terbaik. AMIN. dan aku ucapkan selamat menyambut hari kemerdekaan danjalani ibadah puasa kalian dengan aktiviti yang berfaedah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan