Khamis, 26 Ogos 2010

:::Ikan Bilis Masak Kicap Bercili Padi:::




Setakat nie belum pernah la aku berbuka dengan nasi bungkus.Tahniah buat aku. Setakat nie aku duk belanja beli barang basah. Bagus jugak.dapat bajet duit dan boleh relax tension dgn memasak ni..mmm:)

Balik kelas drpd aku duk sedap lena, aku dah ubah sikit still aku dgn pikir nk masak pa. Xdela kl petang2 aku duk terguling mcm tenggiling. hari nie bukak kotak oh..ada kentang, cili api ada lagi, ikan bilis, kicap pun ada..nak masak pa ha..masak sempoi2 sudah almaklum org bujang, student plak x boleh la nak mengngebat makan mcm kat umah. janji perut harus diisi.Aku rase aku nk masak ikan bilis masak kicap tp still pedas. yam2x..kecur air liur...

nk tau aku masak gane. care2 nye sonang jo:

ikan bilis
minyak masak
5 sudu makan kicap
2 ulas bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji kentang (potong ikut kekreatifan korg)
20 biji cili padi (ikut tahap kemampuan korg tahan pedas)

  1. Panaskan kuali, masukkan minyak untuk goreng i.bilis dan kentang sehingga garing, kekuningan dan angkat. ketepikan.
  2. Cili padi, bawang putih dan besar dipotong halus
  3. Cili padi, bawang putih dan besar dipotong halus.
  4. Tumis bawang dan cili hingga layu dan naik bau.
  5. Masukkan kicap & kacau.
  6. Tutup api.
  7. masukkan i.bilis dan kentang
  8. Selamat mencuba...sedap...hingga menjilat jari beb..roomate aku paling suka aku masak lauk nie..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan